ID: 632
Advertentie ID: #632 is verwijderd van uw verlanglijst.
ART DECO UILEN Mendes da Costa boekenhouder jugendstil TOP
€75,00
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
BIJZONDER FRAAIE ART DECO BOEKHOUDER TWEE UILEN. JOSEPH MENDES DA COSTA toegeschreven. Gehamerd en gedreven koper.
Art Nouveau beeld.Periode Nieuwe kunst, Jugenstil. Jaren twintig. 11 x 7 x 3 cm.
In prachtige conditie
Joseph Mendes da Costa was een tijdgenoot van Achilles Moortgat en van de kunstenaars uit de Amsterdamse school: Joseph Mendes da Costa, Lambertus Zijl, Johan Altorf, Jesserun de Mesquita en John Rädecker. Een echte blikvanger voor in huiskamer,bibliotheek, uitgeverij of boekhandel.Joseph Mendes da Costa (Amsterdam, 4 november 1863- aldaar 20juli 1939) was een Nederlandse beeldhouwer.
De uil staat zowel symbool voor domheid als voor wijsheid. Zo wordt met een uilskuiken een dom persoon aangeduid. Een uil is een nachtdier en kan dingen zien die anderen niet zien, hetgeen geduid wordt als wijsheid. Athena, de Griekse godin van de wijsheid wordt vergezeld of vertegenwoordigt door een uil, zie Uil van Athene.
In veel volksverhalen komen uilen voor, zie bijvoorbeeld De uil en Tijl Uilenspiegel. Uilen worden in verband gebracht met heksen. De sneeuwuil werd door de verhalen van Harry Potter erg populair, zie Hedwig en Uilenvleugel.
Joseph Mendes da Costa werd vooral bekend door het vervaardigen van beelden en ornamenten voor gebouwen. Hij was van 1886 tot 1887 lid van de kunstenaarsgroep "Labor et Ars", die later de representanten zouden worden van de Nederlandse variant van de Art Nouveau. Hij is de wegbereider geweest voor de 20e-eeuwse kunst in Nederland, doordat hij als eerste beeldhouwer een monumentale, symbolistische stijl van strakke lijnen en heldere vlakken ontwikkelde. Jeugd Joseph Mendes da Costa werd geboren als zoon van Moses Mendes da Costa en Esther Teixeira de Mattos. Als jongen werkte Mendes
da Costa als steenhouwer in de werkplaats van zijn vader aan de Nieuwe
Prinsengracht in Amsterdam. Hij hielp daar bij het maken van gootstenen en grafzerken. Van 1879 tot 1881 leerde hij tekenen aan de pas opgerichte
Kunstnijverheidsschool Quellinus Amsterdam, en van 1882 tot 1885 volgde hij in de ochtenduren als hospitant lessen in boetseren aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid Amsterdam. Hier ontmoet hij beeldhouwers als Lambertus Zijl, G.W. Dijsselhof en Th.W. Nieuwenhuis. Verdere leven Omstreeks 1887 richtte hij samen met Lambertus Zijl een compagnonschap op voor het maken van beeldhouwwerk
en kunstnijverheidsproducten. Van 1888 tot 1901 gaf hij 's avonds les aan de Industrieschool van de Maatschappij voor de Werkende Stand. In 1891 trouwde hij met Anna Jessurun de Mesquita, de zus van de bekende graficus Samuel Jessurun de Mesquita. In 1911 of 1912 verhuisde hij naar Laren. Zijn atelier was op de Engweg 2. Zijn huis was ontworpen door de architecten A.J. Kropholler en J.F. Staal. In 1914 werd hij uitgenodigd om hoogleraar te worden aan de Rijksacademie, maar dit aanbod aanvaardde hij niet. In 1925 verhuisde Mendes da Costa vanuit Laren terug naar Amsterdam. In 1928 overleed zijn vrouw. Vanaf die tijd leidde hij een teruggetrokken leven. Op 20 juni 1939 overleed Joseph Mendes
da Costa. Hij werd begraven op de Portugees-joodse begraafplaats in Ouderkerk aan de Amstel. Werk Zijn vroegste werk bestaat uit geboetseerde beelden. Naast deze genrestukken maakte hij vooral gebruiksvoorwerpen zoals vazen en schotels in geglazuurd aardewerk. Hij was niet tevreden over de kwaliteit van dit aardewerk en bouwde in 1889 een nieuwe oven in zijn atelier waarin de hoge temperaturen bereikt konden worden die noodzakelijk waren voor de vervaardiging van gres (dat het midden houdt tussen porselein en aardewerk, niet poreus is en
een dichte scherf heeft). Mendes da Costa bedekte het gres met zoutglazuur waardoor het oppervlak van de voorwerpen gladder werd. De vormen van zijn nieuwere werk werden daardoor strakker en gestyleerder dan die van zijn vroegere werk. Rond 1900 kreeg hij zijn eerste grote opdrachten voor werken aan gebouwen.
Voor de Koopmansbeurs (Beurs van Berlage) in Amsterdam, gebouwd in de jaren van 1898 tot en met 1903, ontwierp hij twee schoorsteenstukken en vervaardigde hij houtsnijwerk voor bureaus en kasten. Van de architecten A.J. Kropholler en J.F. Staal ontving Mendes da Costa een opdracht voor de versiering van zowel exterieur als interieur van een gebouw van de levensverzekeringsmaatschappij "De Utrecht" aan het Damrak in Amsterdam (1903-1905). Eveneens van Kropholler komt de opdracht voor decoraties (beeldhouwwerken en reliëfs) in de "Hofkerk van de Heilige Martelaren van Gorcum", die deel uitmaakt van de Linnaeushof in de Watergraafsmeer te Amsterdam. Net als in zijn kleinere werk en bronzen plastieken heeft Mendes da Costa ook in zijn monumentale werk veel dieren, vooral apen en uilen, afgebeeld. Vanwege deze dierfiguren werd hij in 1914 doctor honoris causa in de biologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Ook voor een aantal kerken van Kropholler maakte hij beeldhouwwerken van dieren. Naast
dierfiguren koos Mendes da Costa vanaf 1907 ook voor bijbelse figuren als
onderwerp en kwam zijn productie van gebruiksvoorwerpen vrijwel tot stilstand.
Van mevrouw Kröller-Müller, van wie hij veel opdrachten kreeg, ontving Mendes da
Costa de opdracht voor een monument van generaal Christiaan de Wet (1915-1917)
en voor een tweede monument, getiteld "De Philosoof" (ook wel De Raadsman
genoemd) dat was gewijd aan M.Th. Steyn, 1896-1902 president van de Oranje
Vrijstaat, (1922-1923). Mendes da Costa had in dit beeld de figuur van een
raadsman in het algemeen willen symboliseren. Mevrouw Kröller-Müller vond het
ontwerp niet geschikt en zag er vanaf het monument aan Zuid-Afrika aan te
bieden. Aan Henry Van de Velde werd de opdracht gegeven voor een nieuw monument,
de Steynbank (1924). Het beeld van Mendes da Costa staat nu opgesteld bij het Jachthuis Sint-Hubertus op de Hoge Veluwe, dat eigendom was van het echtpaar Kröller-Müller.
Voor liefhebbers van uil, steenuil, ruigpootuil, oehoe, bosuil, sneeuwuil, sperwer, adelaar, valk, valkenier, jagen, jacht, jagers, Amstedamse school, Amsterdamsch, Hildo Krop, Dijsselhof, Teixera de Matoos, Amsterdams, joods, Niewehuis, De Klerk, Wendingen, Cris Agterberg, Zwollo, Methorst, Reggers, Bake, Bauhaus, Nieuwe Kunst, Tuschinski,
kind, bijbel, boek, joods, Rodin, Claudel ,boek, boeken, art deco, Jugendstil, Art Nouveau ,Galle, Majorelle, Rodin, Claude,l Maris, G. Hordijk, boekhandel, gezocht, Tjipke Visser, Theo Vos ,Joseph Mendes da Costa, Jules Vermeire ,de Mesquita, Altorf ,Zijl Antheunis, L. Bolle, Toon Dupuis, Gra Ruebb, Achilles Moortgat ,Kleve, Kleefse, joods , Nieuwe Kunst ,Amsterdamsch,Amsterdamse school ,Tuschinski , beeldhouwer, brons , brnze, bronzen, sculpture, bijbel, George Graff, professor, geleerde, universiteit, slim, arts and crafts, owl, Birmingham, Paris, London, Berlin, Brom, Utrechts, uitgeverij,boekhandel,
bibliotheek, lezen ,boeken, boekensteun, docent, zeldzaam , boeken gezocht,
antiquariaat , Art Deco, Jugendstil , 19e eeuws, Lloyd, uitgeverij, Achilles Moortgat
Zeldzaam, gezocht. Graag alleen serieuze reacties.
Art Nouveau beeld.Periode Nieuwe kunst, Jugenstil. Jaren twintig. 11 x 7 x 3 cm.
In prachtige conditie
Joseph Mendes da Costa was een tijdgenoot van Achilles Moortgat en van de kunstenaars uit de Amsterdamse school: Joseph Mendes da Costa, Lambertus Zijl, Johan Altorf, Jesserun de Mesquita en John Rädecker. Een echte blikvanger voor in huiskamer,bibliotheek, uitgeverij of boekhandel.Joseph Mendes da Costa (Amsterdam, 4 november 1863- aldaar 20juli 1939) was een Nederlandse beeldhouwer.
De uil staat zowel symbool voor domheid als voor wijsheid. Zo wordt met een uilskuiken een dom persoon aangeduid. Een uil is een nachtdier en kan dingen zien die anderen niet zien, hetgeen geduid wordt als wijsheid. Athena, de Griekse godin van de wijsheid wordt vergezeld of vertegenwoordigt door een uil, zie Uil van Athene.
In veel volksverhalen komen uilen voor, zie bijvoorbeeld De uil en Tijl Uilenspiegel. Uilen worden in verband gebracht met heksen. De sneeuwuil werd door de verhalen van Harry Potter erg populair, zie Hedwig en Uilenvleugel.
Joseph Mendes da Costa werd vooral bekend door het vervaardigen van beelden en ornamenten voor gebouwen. Hij was van 1886 tot 1887 lid van de kunstenaarsgroep "Labor et Ars", die later de representanten zouden worden van de Nederlandse variant van de Art Nouveau. Hij is de wegbereider geweest voor de 20e-eeuwse kunst in Nederland, doordat hij als eerste beeldhouwer een monumentale, symbolistische stijl van strakke lijnen en heldere vlakken ontwikkelde. Jeugd Joseph Mendes da Costa werd geboren als zoon van Moses Mendes da Costa en Esther Teixeira de Mattos. Als jongen werkte Mendes
da Costa als steenhouwer in de werkplaats van zijn vader aan de Nieuwe
Prinsengracht in Amsterdam. Hij hielp daar bij het maken van gootstenen en grafzerken. Van 1879 tot 1881 leerde hij tekenen aan de pas opgerichte
Kunstnijverheidsschool Quellinus Amsterdam, en van 1882 tot 1885 volgde hij in de ochtenduren als hospitant lessen in boetseren aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid Amsterdam. Hier ontmoet hij beeldhouwers als Lambertus Zijl, G.W. Dijsselhof en Th.W. Nieuwenhuis. Verdere leven Omstreeks 1887 richtte hij samen met Lambertus Zijl een compagnonschap op voor het maken van beeldhouwwerk
en kunstnijverheidsproducten. Van 1888 tot 1901 gaf hij 's avonds les aan de Industrieschool van de Maatschappij voor de Werkende Stand. In 1891 trouwde hij met Anna Jessurun de Mesquita, de zus van de bekende graficus Samuel Jessurun de Mesquita. In 1911 of 1912 verhuisde hij naar Laren. Zijn atelier was op de Engweg 2. Zijn huis was ontworpen door de architecten A.J. Kropholler en J.F. Staal. In 1914 werd hij uitgenodigd om hoogleraar te worden aan de Rijksacademie, maar dit aanbod aanvaardde hij niet. In 1925 verhuisde Mendes da Costa vanuit Laren terug naar Amsterdam. In 1928 overleed zijn vrouw. Vanaf die tijd leidde hij een teruggetrokken leven. Op 20 juni 1939 overleed Joseph Mendes
da Costa. Hij werd begraven op de Portugees-joodse begraafplaats in Ouderkerk aan de Amstel. Werk Zijn vroegste werk bestaat uit geboetseerde beelden. Naast deze genrestukken maakte hij vooral gebruiksvoorwerpen zoals vazen en schotels in geglazuurd aardewerk. Hij was niet tevreden over de kwaliteit van dit aardewerk en bouwde in 1889 een nieuwe oven in zijn atelier waarin de hoge temperaturen bereikt konden worden die noodzakelijk waren voor de vervaardiging van gres (dat het midden houdt tussen porselein en aardewerk, niet poreus is en
een dichte scherf heeft). Mendes da Costa bedekte het gres met zoutglazuur waardoor het oppervlak van de voorwerpen gladder werd. De vormen van zijn nieuwere werk werden daardoor strakker en gestyleerder dan die van zijn vroegere werk. Rond 1900 kreeg hij zijn eerste grote opdrachten voor werken aan gebouwen.
Voor de Koopmansbeurs (Beurs van Berlage) in Amsterdam, gebouwd in de jaren van 1898 tot en met 1903, ontwierp hij twee schoorsteenstukken en vervaardigde hij houtsnijwerk voor bureaus en kasten. Van de architecten A.J. Kropholler en J.F. Staal ontving Mendes da Costa een opdracht voor de versiering van zowel exterieur als interieur van een gebouw van de levensverzekeringsmaatschappij "De Utrecht" aan het Damrak in Amsterdam (1903-1905). Eveneens van Kropholler komt de opdracht voor decoraties (beeldhouwwerken en reliëfs) in de "Hofkerk van de Heilige Martelaren van Gorcum", die deel uitmaakt van de Linnaeushof in de Watergraafsmeer te Amsterdam. Net als in zijn kleinere werk en bronzen plastieken heeft Mendes da Costa ook in zijn monumentale werk veel dieren, vooral apen en uilen, afgebeeld. Vanwege deze dierfiguren werd hij in 1914 doctor honoris causa in de biologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Ook voor een aantal kerken van Kropholler maakte hij beeldhouwwerken van dieren. Naast
dierfiguren koos Mendes da Costa vanaf 1907 ook voor bijbelse figuren als
onderwerp en kwam zijn productie van gebruiksvoorwerpen vrijwel tot stilstand.
Van mevrouw Kröller-Müller, van wie hij veel opdrachten kreeg, ontving Mendes da
Costa de opdracht voor een monument van generaal Christiaan de Wet (1915-1917)
en voor een tweede monument, getiteld "De Philosoof" (ook wel De Raadsman
genoemd) dat was gewijd aan M.Th. Steyn, 1896-1902 president van de Oranje
Vrijstaat, (1922-1923). Mendes da Costa had in dit beeld de figuur van een
raadsman in het algemeen willen symboliseren. Mevrouw Kröller-Müller vond het
ontwerp niet geschikt en zag er vanaf het monument aan Zuid-Afrika aan te
bieden. Aan Henry Van de Velde werd de opdracht gegeven voor een nieuw monument,
de Steynbank (1924). Het beeld van Mendes da Costa staat nu opgesteld bij het Jachthuis Sint-Hubertus op de Hoge Veluwe, dat eigendom was van het echtpaar Kröller-Müller.
Voor liefhebbers van uil, steenuil, ruigpootuil, oehoe, bosuil, sneeuwuil, sperwer, adelaar, valk, valkenier, jagen, jacht, jagers, Amstedamse school, Amsterdamsch, Hildo Krop, Dijsselhof, Teixera de Matoos, Amsterdams, joods, Niewehuis, De Klerk, Wendingen, Cris Agterberg, Zwollo, Methorst, Reggers, Bake, Bauhaus, Nieuwe Kunst, Tuschinski,
kind, bijbel, boek, joods, Rodin, Claudel ,boek, boeken, art deco, Jugendstil, Art Nouveau ,Galle, Majorelle, Rodin, Claude,l Maris, G. Hordijk, boekhandel, gezocht, Tjipke Visser, Theo Vos ,Joseph Mendes da Costa, Jules Vermeire ,de Mesquita, Altorf ,Zijl Antheunis, L. Bolle, Toon Dupuis, Gra Ruebb, Achilles Moortgat ,Kleve, Kleefse, joods , Nieuwe Kunst ,Amsterdamsch,Amsterdamse school ,Tuschinski , beeldhouwer, brons , brnze, bronzen, sculpture, bijbel, George Graff, professor, geleerde, universiteit, slim, arts and crafts, owl, Birmingham, Paris, London, Berlin, Brom, Utrechts, uitgeverij,boekhandel,
bibliotheek, lezen ,boeken, boekensteun, docent, zeldzaam , boeken gezocht,
antiquariaat , Art Deco, Jugendstil , 19e eeuws, Lloyd, uitgeverij, Achilles Moortgat
Zeldzaam, gezocht. Graag alleen serieuze reacties.